Agent ubezpieczeniowy na co dzień pracuje z klientami, dobiera im ochronę spośród palety produktów proponowanych przez ubezpieczycieli. Agent sprzedaje…ale nie tylko!
Agent może także tworzyć oryginalne utwory, za które należy się wynagrodzenie: tworzyć swoje autorskie pakiety ubezpieczeniowe.
W jednym z wyroków Sąd Najwyższy (sygn. akt. II CSK 400/16) wypowiadał się w sprawie agenta ubezpieczeniowego, który sprzedawał wymyślony przez siebie pakiet ubezpieczeń. W jego skład wchodziły: ubezpieczenia komunikacyjne OC i AC oraz kompleksowe ubezpieczenie mieszkania. Agent wymyślił także nazwę dla pakietu i opracował wszystkie jego szczegóły, m.in. uproszczoną taryfikację składki, wysokość sum ubezpieczenia, instrukcję sprzedaży. Wykazał się kreatywnym podejściem, odpowiednią wiedzą i doświadczeniem – nie ograniczył się tylko do prostego połączenia produktów.
Agent oferował pakiet swoim klientom w imieniu ubezpieczyciela, dla którego wówczas pracował. Dzięki pakietowi wzrosła liczba klientów oraz wpływy ze składek. Agent po jakimś czasie zaprzestał współpracy z ubezpieczycielem, ale pakiet wciąż był klientom sprzedawany.
Sąd uznał, że ów pakiet ubezpieczeniowy wymyślony przez agenta to… utwór, za który należy się wynagrodzenie. Nie było to bowiem zwykłe połączenie produktów, a „twórcze zestawienie zawierające indywidualne piętno”.
Powyższa sprawa pokazuje, że agent to nie zawsze tylko sprzedawca określonych produktów ubezpieczeniowych. Potrafi też sam wymyślić oryginalny pakiet ubezpieczeniowy, a jego praca i rola są znaczące.