Kto się liczy w mieszkaniówce


#dumnizubezpieczeń / środa, 5 lutego, 2020

Ubezpieczenia mieszkaniowe to jeden z wielu segmentów rynku, w którym ubezpieczyciele chętnie przygotowują coraz lepsze oferty produktowe. Jednak dobry produkt z szerokim zakresem i krótką listą wyłączeń nie przesądza o osiągnięciu sukcesu.
Anna Sitarek, #dumnazubezpieczeń

Rewolucję na rynku zaczęło Generali, które w 2016 r. jako pierwsze zdecydowało się do zakresu ubezpieczeń mieszkaniowych włączyć szkody wyrządzone wskutek rażącego niedbalstwa. Inni ubezpieczyciele poszli jego śladem. A Generali nie zatrzymało się i w ubiegłym roku wykonało kolejny – dla niektórych ryzykowny – krok. Objęło zakresem szkody wyrządzone przez pozostawione otwarte okna lub drzwi (kradzież i zalanie) oraz odpowiedzialność za szkody powstałe na skutek braku przeglądów budowlanych. Inni ubezpieczyciele zrobili podobnie. Choć już chyba nie tak ochoczo, zwracając uwagę, że powoli zatraca się prewencyjna funkcja ubezpieczeń.

Liderzy rynku
Dobry produkt to jednak nie wszystko. Generali nie zdominowało rynku. Wiąż liderem jest Uniqa, która – przejmując know-how i doświadczenie Filara – kultywuje tradycję współpracy ze spółdzielniami mieszkaniowymi i wspólnotami. Z deklaracji Uniqi wynika, że ubezpiecza 70% spółdzielni mieszkaniowych i ponad 40% wspólnot mieszkaniowych. Dla wielu klientów jest to bardzo wygodna forma zakupu ubezpieczenia mieszkania. Klienci otrzymują gotową ofertę, którą postrzegają jako dostosowaną do ich potrzeb. Składka jest coraz częściej płatna miesięcznie jako dodatek do czynszu. Dla klienta gwarantem oferty jest spółdzielnia. Ubezpieczyciel natomiast musi dbać o klientów, bo gdy jednemu źle wypłaci, zrezygnować mogą wszyscy sąsiedzi.

Dobrą pozycję na rynku ma oczywiście PZU (jak w prawie każdej linii produktowej). Oferta PZU, zaraz po Generali, wskazywana jest jako jedna z najbardziej odważnych. PZU w bezpośrednim starciu z konkurencją wygrywa najczęściej jednak innym atutem – jest na rynku pewna grupa klientów, która jest wierna PZU za wszelką cenę. I ze względu na markę, i ze względu na przyzwyczajenia, a nawet ze względu na polski kapitał. Ofertę PZU po prostu trzeba mieć w portfelu, o czym otwarcie mówią agenci.

Miejsca starczy dla każdego
Specyficzne pozycje mają Ergo Hestia i Warta. Marki te może nie są specjalnie często wymieniane, gdy rozmawiamy o ubezpieczeniach mieszkaniowych z konkurencją. Może też trochę wolniej podążają za rynkowymi trendami. Choć trzeba pamiętać, że Ergo Hestia jako pierwsza postawiła na ofertę pakietową. Obie firmy łączy jedno: każda z nich ma grupę „swoich wiernych agentów.”. W przypadku Ergo Hestii są to najczęściej agenci premium posiadający Punkty Standard. W przypadku Warty – agenci wywodzący się z wyłączności, nadal wyłączni lub po prostu oddani agenci Warty. Tacy agenci najczęściej zarówno z Ergo Hestią, jak i Wartą współpracują od dawna i większość produktów dobrowolnych oferują pod swoim ulubionym brandem. Z punktu widzenia konkurencji, takich agentów jest najtrudniej przejąć i przekonać, żeby sprzedawali ubezpieczenia mieszkaniowe innej firmy. Dlatego Ergo Hestia i Warta mogą być pewne swoich pośredników, którzy nie dadzą się skusić chwilowym modom. Dla nich zawsze „ulubiona marka” będzie pierwszym wyborem dla klienta.

Mamy też graczy środka – przede wszystkim spółki z grupy VIG: Compensa i Wiener, ale także choćby Allianz. Szczególnie dwie pierwszy firmy też zatrudniają bardzo dobrych specjalistów, którzy zjedli zęby przy tworzeniu produktów mieszkaniowych. Stawkę zamykają mniejsi gracze oferujący produkty budżetowe. Wśród nich m.in. Link4, Reso, TUW czy TUZ. Na tanie ubezpieczenia zawsze będzie popyt. Wszystkie firmy znajdują swoje miejsce na rynku i amatorów swojej oferty. A oferta jest oczywiście adekwatna do ceny, co nie stanowi wcale zarzutu.
Anna Sitarek
#dumnazubezpieczeń

———————————————
Pamiętajcie, że specjalnie dla Was #dumnizubezpieczeń przygotowali PRZEWAGI KONKURENCYJNE W UBEZPIECZENIACH MIESZKANIOWYCH. Do pobrania tutaj:
https://miesiecznikubezpieczeniowy.pl/mu/MU_styczen20_internet_Przewagi2.pdf

W materiale:

  • 18 ubezpieczycieli o produktach mieszkaniowych – czyli niemal wszyscy, którzy sprzedają,
  • to, co wyróżnia poszczególne oferty: dom/mieszkanie, OC w życiu prywatnym, assistance i inne dodatki,
  • to, co może być ważne dla klienta,
  • to, co można wykorzystać w rozmowie z klientem,
  • przewagi dotyczące konstrukcji produktu, zakresu, obsługi i likwidacji szkód,
  • wsparcie sprzedażowe, jakie poszczególni ubezpieczyciele oferują agentom,
  • zniżki dla klientów.